BVR Historie

14 september 1977 opende 't Witte Hoes haar 6 bowlingbanen. Nadat er een aantal jaren gespeeld was in een soort onderlinge competitie werd besloten de Bowling Vereniging Rijssen op te richten. Op 1 september 1979 zag Bowling Bond Rijssen het levenslicht. Op 25 januari 1993 is de naam veranderd in Bowling Vereniging Rijssen, BVR.

Door de jaren heen is er veel gebeurd binnen de vereniging en sinds 2017 is er zelfs een jeugdafdeling actief. Daarnaast worden er verschillende toernooien georganiseerd voor leden van onze vereniging en leden van de Nederlandse Bowling Federatie (NBF).

Huisleague

De huisleague is steeds op maandagavond gespeeld. Wat begon als een trioleague moest al snel een 4-mans league worden om alle leden een plaats in de competitie te kunnen geven. In de jaren ’90 van de vorige eeuw was de vereniging zelfs dusdanig gegroeid in ledental dat er ook een league is gestart op de woensdagavond.

Zoals menige sportvereniging wel eens te kampen heeft met een terugval in het ledental ging dat ook niet aan BVR voorbij. Er zijn enkele seizoenen geweest waarin we maar 1 huisleague hadden met deelnamen van slechts 4 trio-teams. We zijn goed uit dat dal gekropen. In het seizoen 2019-2020 hadden we weer 6 trio-teams in de huisleague en in het seizeon 2020-2021 keerde de 2e huisleague terug, nu op donderdagavond.

Sinds het seizoen 2017-2018 beschikt BVR ook over een jeugdafdeling; deze speelt op maandagavond. Daarnaast is sinds 2018-2019 een maandelijkse competitie gestart voor individuele spelers, de sportleague.

Bowlingbanen

De eerste bowlingbanen bij ’t Witte Hoes waren van hout. De olie werd hierop met een verstuiver aangebracht. De pins werden al wel door volautomatische machines op het pindeck gezet. De scores werden handmatig bijgehouden op doorschijnende sheets, die door een overheadprojector op schermen boven de banen geprojecteerd werden.

In mei 2000 was de eerste grote vernieuwing: de computerscore deed zijn intrede. Voor menig bowler was dit een zeer welkome verandering! De finale van de huisleague had de primeur.

Na de aanschaf, begin 2005 van een oliemachine was er meer controle over de baancondities. En het werd nog beter toen in juni 2005 de houten banen werden vervangen door kunststof.

De zomerperiode van 2017 is gebruikt om de machines achter de banen te vervangen. Een jaar later is een nieuwe oliemachine aangeschaft. Nu zijn de baancondities nog beter in te regelen.

De omstandigheden om te bowlen zijn nog nooit zo goed geweest! De top van bowlend Nederland neemt regelmatig deel aan toernooien die bij ’t Witte Hoes worden georganiseerd.

Perfect game

Het heeft tot 4 april 2011 geduurd voordat de eerste perfect 300 game werd gescoord bij ’t Witte Hoes. Het was Elco Gorter die deze prestatie liet noteren tijdens een huisleague avond. Deze en de andere 300 games bij ’t Witte Hoes zijn te vinden in de Hall of Fame op deze website.

Prestaties buiten de huisleague

Leden van BVR zijn ook veelvuldig actief geweest bij toernooien en competities die worden georganiseerd door de Nationale Bowling Federatie, NBF, en haar regionale afdelingen.

Zo speelt het team van de BVR gesponsord door 't Witte Hoes ook in 2023/2024 weer in de eredivisie. Daarnaast speelt nog 1 team in de 2e Divisie. Scores en standen zijn hier te vinden.

Hieronder een kleine selectie van ons fotoarchief! Wij zullen hier regelmatig nieuwe (oude) foto's toevoegen.

Update 29-03-2022

Update 15-06-2020